sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

Kaktukset ulkoilemaan kesäksi!



Minun on pitänyt ja pitänyt, jo monena kesänä tuoda kaktukseni ulos kesäksi. Mutta jotenkin se on aina jäänyt ja hieman olen arkaillutkin niiden ulkoiluttamista.
Muistan monia kertoja nähneeni lapsuudessani ja nuoruudessani, kuinka vanhemmat ihmiset toivat kaktuksiaan ulos ja hylkäsivät ne tylysti jonkin puskan juurelle. Syksyllä ennen pakkasia ne vietiin takaisin sisälle ja voi, kuinka hienosti ne sitten kasvoivatkaan. Ja keväällä tietysti kukkivat, kuinkas muutenkaan!
No, minä olen kaktuksiani lähinnä hoivannut tappamalla. Mutta viime vuosina olen saanut joitakin jopa pysymään hengissä. Siitäpä on meikäläinen innostunut entisestään ja hankkinut pikkuhiljaa lisääkin rakastamiani piikkikukkia.
Mutta eihän rakastettuja ja hemmoteltuja etelä- ja länsi-ikkunoiden kermapiikkejä nyt ihan mihin tahansa ulkona voi viskata. Niillehän täytyi rakennella jokin hieno tellinki, missä ne olisivat näytillä ja ihailtavana. Tietysti piti ottaa huomioon sekin, ettei Leppämäen väki, ihmiset ja eläimet huomioiden, telo itseään niihin. Kaktuksen piikki ihon alla on viheliäinen!

Olen hieman kaupoista katsellut jonkinlaista kukkatikasta tai -porrasta. Itsehän en osaa rakennella mitään ja aina ei viitsisi Beibeä vaivata. Pari kertaa olen asian ottanut puheeksi, eikä Beibe kyllä kieltäytynytkään minulle moista värkkiä tekemästäkään. Mutta kun hänelläkin on niin paljon tärkeämpiäkin puuhia!
Yksi aamu, minulta kysyttiin kaktustelineen mittoja ja sitä, mihin sellaisen olisin yleensäkin ajatellut sijoittaa. Ja kas, reilu tunti siinä meni ja kaktuksille oli hieno porras tehtynä aitan rapulle!



Materiaalit tellinkiin eivät tulleet mitään maksamaan. Heinäseipäitä Leppämäessä on ollut omasta takaa. Hyllyt Beibe teki ulkosaunan vanhoista laudepuista. Se on sitä samaa hien patinoimaa lautaa, mistä Hehkunkin ruokintaparsi aikanaan tehtiin. Nyt on sekin lauta sitten loppu!



Kyllä mä olin ihan into piukeena hienosta telineestä! Ja kuinka upeilta meidän kaktukset siinä näyttävätkään. Ai että!





Meillä on vielä muutamia kaktuksia lisää, mutta ne ovat sellaisia ihan pikkuisia. Ajattelin, että ne pääsevät sitten joskus tulevina kesinä ulos, kunhan ovat ensin kasvaneet.






Vaikka ovatkin kuumaa, paahdetta ja auringon porotusta kestäviä noin periaatteessa, suojasin ne alkuunsa harsolla. Se saa olla paikoillaan joitakin päiviä, ettei piikkiset pala. Nämä meidän sisällä eläneet "pehmot", eivät kuitenkaan ole niin ankarista oloista kotoisin, kuin esi-isänsä.




Nähtäväksi jää, selviytyvätkö meidän piikkiset kesästä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta!


Ja huomatkaa, kuinka taitavasti sain kuvattua vain aitan toista puolta. Toinen puolihan on ihan täynnä rojua, mitkä siirsin sinne puolen kuvia rumentamasta! 😆

12 kommenttia:

  1. Hieno teline hienoille kaktuksille. Jossain puutarhaohjelmassa kaktusharrastaja rahtasi lukemattomat kaktuksensa kesäksi kasvihuoneeseen, eikä sinne sitten muuta mahtunutkaan. Minulla on vain perinteisiä lehtikaktuksia, jotka muistin viikko sitten laittaa ulos. Viime kesänä unohtui. Kliiviallekin tekisi kuulemma kesä ulkona hyvää. Kunhan muistaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä olen niin tyytyväinen tuohon tellinkiin! Tosin, Beiben on tehtävä toinen ensi kesäksi, jos kaktukset lisääntyvät talven aikana!

      Sehän se onkin, kun ei muista ja ehdi. Ja sitten huomaa, että on syksy ja tekemättä jäi. Moni muukin asia, kuin kaktusten ulkoiluttaminen!

      Poista
  2. Mekin vietiin kaikki viherkasvit kesälomalle pihalle ja kasvihuoneeseen. Kyllä sun kaktuksilla on nyt mukvat oltavat. Uskon, että kasveillekin tekee hyvää saada vähän vaihtelua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ei paljon muita olekkaan, kuin kaktuksia. No, niitä perhosorkideoja, mutta niitä en uskalla ulos viedä!

      Ihan varmasti kasvit tykkää vaihtelusta!

      Poista
  3. Tosi hieno teline.
    Meilläkin kaktukset siirtyi "ulkoruokintaan" tuossa taannoin. Tosin mun kaktukset ei ole ollenkaan noin kauniita ja siistejä. Juolahti mieleen kuvia katsellessa, että kenties nekin nauttisi kun edes kerran kymmeneen vuoteen saisivat uudet purkit ja mullat....
    Joten, koska mulla pihassa sitä multaa on (ja hiekkaakin), taidanpa ottaa pienimuotoisen kaktusprojektin tälle päivälle. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo-o, hieno on! <3

      Minä olen vaihdellut purkkeja kaktuksille, aina kun sopivia tulee jossain vastaan. Nyt minulla on hakusessa niille ihan pikkaisille kaktusvauvoille ruukut. Mutta kun ei oikein löydy mieleisiä. Täytyisi saada ihan ikku pikkuset, tai sitten sellainen, mihin menisi ne kaikki. No, kai se joskus vastaan tulee. Viimeistään sitten, kun olen saanut ne pienet hengiltä! ='D

      Viheliäistä hommaa vaan se kaktuksien purkkien vaihtaminen. Kiittämättömät pistelevät inhoittavasti!

      Poista
  4. Kätevä kaktushylly. Mikseivät ne pärjäisi, ei kai niillä ulkona ole muuta uhkaa kuin liika märkyys ja tuossahan ne ovat sateensuojassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, eiköhän ne pärjää. Liika aurinkokin mua vähän huolettaa, ettei polta kaktuksia alkuunsa. Tosin ei taida olla auringonpaisteesta pelkoa!

      Poista
  5. Olenkin ihmetellyt miksi naapuri raahaa joka kesä kaikki viherkasvinsa kuistille. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se hyvä, että selvisi sinulle tämäkin mysteeri! ='D

      Poista